söndag 27 januari 2013

Rårörda lingon

...är det gott eller är det gott!?
Istället för att köpa tråkig lingonsylt och tveksamma diverse produkter ur syltsortimentet så gör vi numera våra egna rårörda lingon.
Varför envisas med söt sylt när det här är sååå gott till så mycket, allt från gröten till köttfärsbiffen till efterrätten!
Enklaste enklaste också vilket passar perfekt i det här hemmet.
Inte har jag plockat ett enda bär heller, men har ambitionen att göra det varje år;)


Rårörda lingon

Vi köper två paket lingon åt gången..
Bären behöver inte tinas först,
det tar bara lite längre tid för sockret att lösa sig


..så rör vi ihop det med 2,5 till 3dl socker

Röra röra röra i omgångar tills sockret löst sig

Klart!
Hur söt man vill ha den är ju upp till var och en så pröva er fram.

Självklart finns ju en liten dröm om att har skafferiet fullt med god hemlagad sylt.
Men här hemma finns ingen plats att förvara all den sylten,
så det här är kanon för det blir en burk åt gången.

Till pannkakor och tårtor mixar vi oftast frysta (tinade) bär och tillsätter socker.
Känns som man får mer bär och godare (nyttigare?) "sylt" för pengarna då;)

Ha en fin söndag!
Nu ska jag pröva att göra mjukt tunnbröd i stekpanna!

Kram!

12 kommentarer:

  1. Rårörda lingon är ju så gott. Det skulle jag haft till köttfärslimpan idag, men det fanns bara vanlig lingonsylt i mitt skafferi. Gott det med.

    Ha en skön söndag

    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Köper lingonsylt, men saknar mammas goda rårörda lingonsylt. Problemet är att jag gillar inte att plocka bär.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Visst är det gott med egen sylt och rårörda lingon har så fin färg också. Ha en fortsatt fin söndag.

    Kramen

    SvaraRadera
  4. Smart detta måste jag testa.
    Hoppas revyn var till belåtenhet igår, vi ska på vår lokala revy på lördag.
    Ha en fortsatt mysig söndag. Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Fint tips för mig som inte gillar "köpesylt", tack och bock! Så prova!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Jag kokar alltid sylt och förvarar den i min älskade matkällare :-) Hur länge håller sig rårörda lingon? Iofs äter vi lingon till allt här hemma så det är nog ingen risk att den blir dålig. Tack för receptet hursomhelst.

    SvaraRadera
  7. Men fyyyy va gott!! Jag som älskar lingonsylt.
    Ska jag göra till mina blodpuddingar.
    Kramelikram
    Fia

    SvaraRadera
  8. Vilken bra idé!! Måste nog prövas:)
    Nu blev jag sugen på pannkaka...sylt o grädde mums!
    Ha en fin måndag!
    Kramen

    SvaraRadera
  9. Rårörda lingon är godast
    ha det bra
    kram Rosa

    SvaraRadera
  10. Jag hoppas den lille blir frisk fort från hostan, det är så jobbigt för de små liven, Julia har också haft hemsk hosta men är nu bättre. Tur att de har dig som hjälper till med passning!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  11. Din lingonsylt ör ju lingonsylt inte massa äpple o vad drt ör de brukar blanda i
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  12. Tack för tipset om rårörd lingonsylt! Vi brukar koka egen sylt ibland och förvara i stora glasburkar i förrådet. Sylten brukar räcka i flera år, så vi behöver inte plocka lingon varje år...

    Vi har flera träd med allmänt gulplommon. Det första (som vi har fågelmaten i) tog vi som litet rotskott från min mans föräldrahem i Västergötland för ca 25 år sedan. Sedan har det skjutit rotskott och vi har sparat några till nya träd. Allmänt gulplommon ger samma sorts frukt även från rotskott, vilket inte andra sorter gör. Det finns flera bilder på bloggen som du hittar om du söker på gulplommonträd. Plommonträd ska helst inte beskäras, men vi har tagit bort de nedersta grenarna vartefter, annars skulle vi inte komma under med gräsklipparen. Vi har även tagit bort en del grenar som torkar, så träden har väl inte allra vackraste formen kanske... ;-) Om du beskär, så gör det på hösten för att minska risken att de blöder. Lycka till!

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera