torsdag 7 mars 2013

Tips till disk och städ

Vårsolen är såååå himla välkommen!!
MEN med handen på hjärtat är det ju inte bara kul!
Mitt kök har plötsligt förvandlats till ett stort snuskrum. Skåpluckor och fönster är ju inte någon härlig syn i denna avslöjande sol!

Bara till att smyga igång lite vårstädning någon dag :/

Och på tal om städning så skulle jag fylla på min sprayflaska i köket efter frukosten idag och kom då på att det kanske kan va ett litet tips till er?:) Själv har jag gjort så här de senaste 20 åren ungefär efter ett tips från allers eller nåt;)
Billigt och lite mer miljövänligt i och med att mängden diskmedel minskas rejält och flaskan räcker sååå mycket längre = bidragit till mindre transport!
Antagligen finns ett stort utbud på modernare, smartare och kanske billigare tips än det här, dela gärna med dig i så fall:)


Här är mitt tips.....
Fyll upp sprayflaskan med rätt så mycket vatten och fyll sedan på med diskmedel ,ca ett gäng droppar -1 tsk. Ta mer eller mindre beroende på hur DU vill ha din blandning.
Gillar du att diska med svamp så duscha några pys med blandningen i en den och löddra upp den, så räcker det gott till ett par tre fyra grejer.

Det är naturligtvis allra bäst att diska en riktig disk och då helst i maskin, men det här använder jag till de enstaka grejerna jag inte diskar i maskin, plus till småstädande med trasa.
Diskmedel och vatten kommer man långt med:)


Inte alltid det är så trevligt med det som kommer fram i tö....eller vad tycks om fåglarnas trevliga restaurang.....
Torftigt utbud och jätteäckligt under:(
Liten vårstädning där också tror jag!

De e mycke nu!;)


Ha en underbar dag!

12 kommentarer:

  1. Ja det är alldeles för mycket just nu. Det här med att börja sortera var nog ingen bra idé för jag kommer ingenstans, sitter mest och tittar på alla bra att ha grejorna. Ja när solen skiner ser man en del som man egentligen inte vill se *ler*.

    Du får ha en fin dag.

    Kramen

    SvaraRadera
  2. Så gör jag med :)
    Använder det där dismedlet som inte ska torka ut händer (YES) och det luktar samtidigt sååå gott! Ibland sprayar jag rakt ut i luften ;)

    Visst är det hemskt va skitigt det är överallt!
    Här är det dörrarna som är värst, massa kladdiga små händer på..

    Ha en härlig dag!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Jag tar emot alla städtips jag kan få för städning står inte på min tio-i-topp lista över saker jag helst gör. Jag använder bara diskmedel och såpa när jag städar och tycker att man klarar sig gott med det.
    Såg också att fågelrestaurangen inte hade det så fräscht hos mig. Hu så grisigt det såg ut där. Nu hoppas man ju på att snön ska försvinna och att man kan börja kratta undan det som ligger på gräset.

    Ha en fin torsdag

    Kram Karin

    SvaraRadera
  4. Hej! Tack för tipsen! Allt är alltid välkommen! Ja, vad ALLT syns nu när solen skiner:/
    Vad roligt att du vill vara med i min utlottning! Lycka till!
    Har en trevlig torsdag kväll!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  5. Så brukar vi haft på mina tidigare jobb, hemma slösar jag diskmedel om jag ska vara ärlig. Men då diskar jag oftast bara grytor och sånt som inte ryms i diskmaskinen.

    SvaraRadera
  6. Den där sprayflaskan med diskmedel har vi här hemma med och med en kommer vi jättelångt. Det enda som vi köper in i rengöringsväg är grumme tvättsåpa till golven men annars så klarar vi oss väldigt bra på bara diskmedlel. Så det är ett superbra tips. Här har solens strålar gjort allt synligt med och då framför allt våra smutsiga fönster. ja ja bara att ta tag i en dag;)

    Önskar dig en härlig solig dag
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  7. Håller med ...i solens sken ser man hur damm kommer fram ..ur skitiga (på ren svenska)mina fönster är ..men det är väl bara att ta tag i det nån dag.
    ha en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  8. Ja jisse va allt syns nu när sola kommer fram. Jag brukar oxå göra som du med diskmedlet. Ha en trevlig dag. Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Ja, vårsolen avslöjar snuskhemmet! Än så länge är det mörkt när jag kommer hem men på helgen ser man eländet. Diskmedel i sprayflaska har jag också använt en tid. Diskmedel och såpa är de enda rengöringsmedel jag använder.
    Ha det riktigt fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Ja, det behövs en storstädning!
    Ditt tips med diskmedlet var bra. Jag häller diskmedel i en pumpflaska men det är inte utspätt. Det ska jag prova.
    Jag ska även prova att klippa min rhododendron som du föreslog. Den var ju inte så fin innan heller.

    Ha en härlig helg!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  11. Smart knep. Perfekt till alla ytor man torkar femtio elva gånger om dagen i köket ju.

    Hoppas du får en mysig kväll och trevlig helg. Kram Malin

    SvaraRadera
  12. Jo ett klokt tips att använda så lite medel som möjligt. Fairy brukar användas här till fönstertvätt men nu skall jag nog testa sprayflaska med.
    Tog mig en snabbtitt på dina målningar som var så spännande och intressanta att se. Har testat akvarell under ett par år och det var hur roligt som helst men jag kom liksom av mig sen. Tänker varje vinter att ta upp det på nytt men varje gång strandar det på inspiration eller jag vet inte vad. Ha det gott och fortsätt gärna att måla.

    SvaraRadera