onsdag 28 augusti 2013

Bygge på gång

Nu är golvet äntligen gjutet och färdigbrunnet på vårat stora projekt, lada/garagebygget!
Det ska bli en öppen "lada" med bara väggar och tak och så ett varmgarage i ena änden.
Vi har placerat det längs med landsvägen så vi får som en liten innergård och då också ett ljud och insynsskydd till våran tomt.
Virke till stomme och väggar är beställt och kommer i veckan så nu ska det snart börja snickras:)

Första lasset betong påfyllt...

andra lasset...

det gick åt en hel del

Här vibbras och mäts det...

mot den här lasern...

så det blir så här jämt och fint:)

Putsning av det hela med den här "svävaren"....
Vad dom kan få till det, -hantverkarna!:)


Det här bygget är otroligt efterlängtat (längtat i 20 år;) då vi nu kan få en mer städad tomt. För hur man bär sig åt eller ens varför man har så mycket grejer överallt är en gåta, men nu ska det mesta få sig ett hem!
Tanken är att även båten ska få bo i den öppna delen på vintern....återstår att se om hon får plats;)

Vi har ett fruktansvärt fult plåtskjul som vi haft som ett förråd ända sedan vi byggde huset för 21 år sedan. Dotterns förra pojkvän fick gå lös med sprayburkar och göra något fint på ena sidan och så skulle det målas rött på resterande tre väggar, men det blev aldrig färdigt så usch och fy så skönt det ska bli att få i väg det åbäket!!

Det här möts man av när man svänger in från "stora" vägen hemma hos oss!

Den färdiga sidan av skjulet -det står vårat adressnamn -Slinderbacken- på den.

Andra sidan, där står bl.a fönster till ett blivande växthus -NÅGON GÅNG!;)

Här ser ni bygget på G där bakom.

Ni kanske förstår att jag tycker det ska bli skönt med EN stor lada i stället för det fula;)

Mitt lilla projekt, dasset, får ni se en annan dag!
Haha, några av er kunde inte förstå min önskan om utedass - men hallå vem vill inte ha ett sånt?!;)

Så här är det, jag tycker det är lite charmigt med ett fint utedass och dessutom när vi installerade reningsverket så känns det helt plötsligt som att det även behövdes ett. För strular det med reningsprocessen, vilket det gjort sedan start för oss:(, eller om det blir långvarigt strömavbrott så man inte kan spola inne, så är det inte så dumt att ha ett alternativt hemlighus att besöka istället för att behöva hålla sig!;)

Ha en underbart skön dag!

16 kommentarer:

  1. Vilket arbete! förstår att det ska bli kul när det är klart.
    Och utedass ÄR väldigt bra att ha :), vi har det i sommarstugan, men det är inte riktigt mitt favorittillhåll ;) Men som sagt vad skulle man göra utan hehe! Visst har det sin ehe! charm och det går att göra riktigt gulligt där inne.
    Väntar på bilder :)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Förstår att du tycker det ska bli skönt med lite ordning på tomten, man tröttnar på röra så småningom, samtidigt som man kan bli hemmablind.
    Utedass är ju jättebra att ha när man bor på landet.
    Ha det fint!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  3. Klart att man ska ha ett utedass! Trevlig blogg Du har...

    SvaraRadera
  4. Tänk att få en hel lada och med garage också! Det skulle jag också vilja ha. Få plats för allt på samma ställe. Slippa täcka med presenningar. Kunna stå under tak och måla.
    Så fint utedasset blev. Det var det enda vi hade när vi flyttade hit. Mysigt så länge det var sommar. Vi har det inte kvar men vid strömavbrott och fel på vattenpumpen skulle det varit bra.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  5. Perfekt! jag är avis på allt praktiskt ni får till på er tomt. Förstår du längtat om det tagit 20 år. Då får jag väl ha bättre tålamod..:/
    Utedass kan bli jättefint. Finns ju så mkt bra grejer att ha. Dass är lite speciellt tycker jag. Somrigt.
    Fast jag hade en pojkvän då jag var ung (host host) och han hade utedass året om. Mindre kul att kuta upp mitt i natten då det är 20 minus och snö.
    Å det va inte stenåldern..haha!
    kram
    Fia

    SvaraRadera
  6. Oj oj oj....vilket jobb att gjuta o "grejsa"
    Charmigt med ett utedass;))
    Ha det gott min vän!
    Kramisar

    SvaraRadera
  7. Förstår att du har längtat, det där kommer att bli jättebra!
    Kram♥

    SvaraRadera
  8. Ja jisses så mycket jobb det ligger bakom sånt bygge. Spännande när det blir klart. Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Så spännande.
    Haha, du är ju för skön. Ska jag ta en särskild bild där jag ser galet arg ut och hytter med näven till din hall ;) Nädå, men alltid kul när man kan motivera någon.

    Vad säger läkarna om ryggen? Det skulle inte hjälpa med styrketräning?

    Ha en skön torsdag. Kram Malin

    SvaraRadera
  10. Men så härligt med byggprojektet, förstår att de varit efterlängtat. Förvaringsutrymmen kan man aldrig få för mycket av.

    Önskar dig en fin dag
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  11. Ojoj så mycket jobb...men sååå trevligt när det blir klart!!
    Förstår att du längtar. :)
    Lycka till med fortsättningen!

    Ta hand om dig och ha det så gott vännen♥

    Kram Lollo

    SvaraRadera
  12. Blir kanonbra tror jag
    utrymmen har man alldeles för lite av alltid tycker jag
    ha en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  13. Oj vilket bygge! Härligt med projekt som äntligen blir av...man liksom njuter samtidigt som det är mycket jobb. Tror det blir kanon, men ditt tidigare skjul var ju..originellt:)) vilken klenod! Och vilken konstnär!
    Ska leta upp dig på INSTA, jag heter LOPPISCARLSSON.
    Kramis och ha det gott
    Carina

    SvaraRadera
  14. Oj,vilket jobb...Men kommer bli sååå bra :)
    /Kram Annmi

    SvaraRadera
  15. hej.. precis så där är det på vårt bygge nu också.. fullt med styrox o armeringsjärn..o gjuta skall vi göra på måndag, men det blir inte ett garage utan en utbyggnad som hör till kofähuset...ha en bra helg.

    SvaraRadera
  16. spännande, kommer säkert att bli jätte bra.
    Ha en toppen helg.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera