måndag 16 september 2013

Röjningsarbete på agendan

Ni vet den där groteska stora blomkålssvampen som H fick när han fyllde år, nu har vi äntligen tagit hand om hela:)
Hälften gjorde vi samma som man gör med kantareller och har har fryst in för att ha som blandsvamp.
Vi har nu i efterhand läst oss fram till att det här är en svamp som helst ska ätas färsk för annars tappar den mycket av sin smak, men men smakar den inte så får vi väl låta bli att äta den;)
Fritera den skulle man visst göra för att få njuta full ut så det gjorde vi med resten av svampen. Det var gott.
Inte någon wowupplevelse men helt okej. Receptet till det googlade vi efter och hittade det här http://www.tasteline.com/recept/friterad_blomkalssvamp



Idag ska jag röja lite här och där inomhus, äntligen!;)
Har ju gått och väntat på hösten så man kan vara inne och göra både nytta och pyssel, och den kom ju med besked i natt, jisses så det har regnat och blåst!:/

Ska plocka fram sopsäcksrullen och rensa, rensa och rensa!
Som "vanligt" i vårat hem så har sakerna bara kommit ifrån någonstans och bosatt sig på de mest konstiga ställen här hos oss, och tagit över hela rum! Rum som då i sin tur alltid får ha stängd dörr och det är ju kul....nej!;)
Allt ifrån möbler till småskit! -Hur går det till, vart kommer allt ifrån?!?

I lördags var det kulturfnatt i Trosa. En dag när kommunens föreningar och lokala förmågor visar upp sig!
Jag var med vid kulturrådets grejer och vi höll till vid Kvarnen i Trosa.
Det var allt från barnteater, dansaoke till musikalartisten Niklas Andersson och annat smått och gott däremellan, plus alla övriga föreningars program så dagen var full av aktiviteter.

Dagens konferencier Elisabeth Ahlmark Gester med Niklas Andersson

Barnteater

Golvet i Trosa Kvarn


Dansaoke

Yeej!
mitt lilla barnbarn Frans kom dit en stund med sin mamma och dansade loss!:)


Kul när det händer något som passar alla:)

Hoppas eran helg varit härlig och att ni får en fin start på nya veckan!

Ha de gott!

9 kommentarer:

  1. Så fint allting!
    Härligt inlägg :)
    Hoppas du får en fin inledning på veckan
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  2. Jag skulle också behöva rensa, men vet inte om jag har ork att göra det;)
    Helgen har varit bra men intensiv!
    Kram♥

    SvaraRadera
  3. Vilken trevlig lördag du haft, sånt är så kul när ortens befolkning träffas och har roligheter! Och vilket häftigt golv i kvarnen!
    Nästa gång jag hittar en blomkålssvamp ska jag faktiskt prova att fritera den, låter gott!
    Ha en fin röjarvecka!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  4. Oj jag skulle också behöva rensa.....men gud vad dålig jag är på det!!!!
    Sälj o kasta, människa, hihi....
    Ha det gott min vän!!
    Kram på dej...

    SvaraRadera
  5. Det verkar hända mycket i Trosa :)
    Jag fattar heller inte vad allt kommer ifrån :), skickade av ett "lass" till Röda K. i helgen. Skönt när det är gjort.

    Ha de gott!

    SvaraRadera
  6. Kul med uppföljning av blomkålssvampen! Vilken härlig helg du har haft!! Och lillkillen i foppatofflor.. vilka moves!

    SvaraRadera
  7. Visst är det konstigt med alla de där grejorna! Vi har också rum med stängd dörr...
    Nu ska väl jag också göra som du. Rensa! Vi rensade en del ute i helgen. Två släpkärror till återvinningen blev det.

    Mina ljuslyktor är färdigköpta men borde ju vara lätta att göra själv.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  8. Mycket kul på en dag men bäst var Frans...härliga moves, som innefolket säger:)
    Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Kulturfnatt låter väldans trevligt men det där med att röja har jag skjutit på framtiden.. Jag förstår inte heller hur fort det går att samla på sig grejer . Vissa saker man hittar i gömmorna undrar man var tusan de kommer från..

    Kram Maidi

    SvaraRadera