tisdag 27 mars 2012

Stenfruset!

Alltså här hade jag tänkt vara lite snabb i år och göra som dom gör i många tidningar, bloggar, böcker mm -att fixa en tidig sådd av bl.a sallad och rädisor ute i trädgården, sånt som inte gör ett dugg om det misslyckas.

Hade tänkt testa det i mina två små pallkragar som är mitt enda "trädgårdsland" just nu.
Har ju förstått att det ska funka om man bara fräschar upp jorden, gödslar och lägger över en ordentligt täckande glasskiva, plus eventuellt täcker med något lagom isolerande de nätter det ska bli lite kyligare.

Ha, hur svårt kan de va!
Ut med hink och spade för att ta bort förra årets tråkiga rester.........STENFRUSET!
Men vad tänkte jag med  -det är ju bara Mars!!
Det var bara de absolut översta lagret som var tinat :/


Timjan är en tålig rackare som är så här fin året runt!

Persiljan som ni ser här har jag faktiskt slitit bort,
fast jag vet att den kommer på nytt så vill jag börja om med den i år.

Summan av helgens överraskning gör mig ännu mer försiktig med att börja för tidigt med diverse trädgårdspyssel. Perennerna, dom få vi har, rör jag inte ännu, dom får vila under sitt nervissnade vintertäcke ett tag till. Klär man av dom för tidigt fryser dom ju troligtvis ihjäl dom stackarna!
Det har alltid min kloka mamma sagt i alla fall!
Lite farligt när våren kommer inklampandes med jättekliv så här tidigt på året, man blir så överdrivet sugen på att sätta igång alldeles för tidigt:(

Att svettas in våren och frysa in vintern kanske gäller även växtriket?!

Ha de så gott och var rädd om era små vänner perennerna!

1 kommentar:

  1. Jag tror också att man får vänta med perennerna ett tag, det vissna blir ju som ett skydd för dem.
    Tack för grattishälsningen:)
    Kram♥

    SvaraRadera