onsdag 15 augusti 2012

Spikklubba/Änglatrumpet?

Jaha ja, så har man blivit "lurad" igen;)
Köpte mig en Änglatrumpet på vanliga affären i somras, enligt etiketten var det en sådan i allafall....
Sååå min fråga till er -får änglatrumpeter stickiga bollar/frukter?
Googlade lite och kan inte se att så är fallet.
En spikklubba var vad jag fick med mig hem. Skillnaden är bla. att den är en ettåring och måste då frösås om jag vill ha den nästa år igen, medan Änglatrumpeten kan både övervintras och tas sticklingar ifrån. Spikens frökapsel spricker så småningom och de små fröna inuti skall genomgå en nedfrysning innan de kan pillas ner i jorden.
Spikklubban är väldans giftig, men så är också Ängeln.
Doft/lukt skiljer sig också mellan de två vackra skapelserna, Spikklubban luktar inget vidare och Änglatrumpeten doftar gott!
Nu gör detta inte mig så värst mycket, men lite tråkigt att inte kunna lita på blommans märkning är det ju :/



Om jag nu sitter här och mumlar i nattmössan så blir jag glad om den som vet hur det är skriker till, jag vill ju gärna njuta av denna vackra växt nästa år igen så det kan vara bra att veta om jag ska ta stickling eller så frö:)


Inte så stor idé att visa resultatet av gårdagens rensning för skillnaden syns inte så mycket PÅ BILD, men jag känner och ser skillnaden och är så glad att jag fick den där hybrisen, dessutom -ska den ju ändå bort- så den behöver inte vara så vacker bara ogräsfri;)
Kändes rätt skönt att "lätta" sitt hjärta och visa sanningen för den var jag ju inte ensam om visade det sig!:)


Ååå ikväll ska vi på auktion! Längtar! Skulle varit förra veckan men då var det inställt pga tokmycket regn, så hoppas inget ställer till det idag!

Ha de så gott i sommarvärmen!

Kram!

3 kommentarer:

  1. Åh vad tråkigt med blomman, inte alls roligt att bli negativt överraskad;( Härligt med rabatt jobbet, bra jobbat.

    HOppas du hittar massvis med roligt på auktionen;)

    Kramar
    Annie

    SvaraRadera
  2. Åh vad roligt med auktion. Och lite spännande med växter som man inte vet vad man fått med sig hem! Synd dock att du gick miste om din änglatrumpet!

    SvaraRadera
  3. Tyvärr har jag ingen aning.
    Haha, det är så härligt att även få se bilder på lite kaos-land.
    Oftast visar vi ju bara det fina på bilderna i bloggvärlden ;)
    Hoppas det blev en lyckad auktion.
    Kram

    SvaraRadera