torsdag 5 januari 2012

Inredning som passar två

Nu när våra barn har flyttat hemifrån klart snart så vill vi "färdigställa" vårat hem
så det passar mig och Håkan. Rätt färger och prylar så det liksom blir vi!
Hur funkar det här med inredning hos er, vem bestämmer?

Ett av mina drömsovrum! bild från -Norrgavel

Här funkade det som så att jag kom ofta med en idé och så la jag lite snyggt fram den till min älskade make och så blev jag ofta bemött med att -ja men det låter ju snyggt MEN......
ska de verkligen inte va mer färg, eller ska de verkligen va olika storlek på bräderna,
men kan man verkligen ha... ??? osv...
Som ni ser skriver jag dåtid för det är faktiskt lite annorlunda nu. Äntligen har han förstått hur jag ser saker, att man får tycka vad man vill och att inget är rätt eller fel (tror man kan tacka Ernst lite där faktiskt;), han har börjat "slappna av" och lita på min utomordentligt goda smak;)
Nej men skämt åsido, vi börjar nog gilla mer lika.
Har funderat lite på där dock, kan de va så att jag visat mina favoritbilder på det jag gillar lite för många gånger och helt enkelt bara fått honom att tro att han gillar det??
Spelar ingen roll, huvudsaken är att vi strävar åt samma håll! Och fakta är att han slappnat av mer när det gäller mina önskemål om diverse olika material, för som ni förstått så gillar jag ju det skogen har att erbjuda i form av färgskala, pinnar, grenar, stenar, och jag gillar det vindpinade trärena, rostiga prylar, plåt, armeringsjärn, gamla ting, linnetyger, lurviga textilier, ull, keramik, glas, smide, oregelbundna former -jag blir djup som en brunn emellanåt och ser så mycket vackert i det mesta och favoritfärg är vit! Men inte vitt som i vitt utan alla nyanser av vitt, jag gillar den ljusa och jordnära färgskalan som grund till allt annat.
Vita blommor (älskar jag och har alltid gjort), ljusa väggar, ljusa soffor har jag alltid velat ha medans Håkan gillar mer färg, raka linjer och funktion!


Vilken tur att jag verkligen också gillar färg i form av
accentfärg på prylar, textilier, tavlor etc:)

bild från ?

Vilken tur att jag absolut kan ta dessa raka linjer, för hur skulle vårat hem annars se ut!
Och vilken tur att jag inte är skrotsamlare på fel sätt utan mitt måtto också är att allt ska ha en funktion:)

en av plankorna från en sjötur med båten i somras

Färg i vårat hem är ett avslutat kapitel känner vi, det är över, för när barnen bodde hemma och rummen målades om en gång i veckan (typ!) i alla regnbågens färger och vi hade en hallonröd hall och grön panel i köket...ja ni hör ju...vi har haft den perioden -den är klar!
Helt plötsligt känner man att nu ska det räcka med att byta prylar och tyger för förändringens skull:)

Å, va det här låter bra, vilka "vuxenpoäng" vi plockar (som min dotter jagar mest hela tiden;) .....men vi känner oss själva, för även om vi inte kommer överens i allt om inredning så är vi lika som bär när det gäller att förnya och göra om och drömma, så färgen återkommer säkert till vårat hem igen;)

bild från ?

Tack för att du orkar läsa långa inlägg om mina tankar och funderingar!
Lovar att nästa får bli som vanligt:)

Kram och ha en härlig kväll!

3 kommentarer:

  1. Det här inlägget kunde jag ha skrivit, det är likadant här hemma:)
    Just nu håller jag på att övertyga honom om att vi behöver ett större kök, snart kommer han på att det är nog ett bra förslag;)
    Kram♥

    SvaraRadera
  2. Hej på dej..så där är det nog hos många av oss..man får ta det step by step..för att övertyga männen att "SÅ HÄR GÖR VI"Själv har jag inte så stora problem med att få guben med på mina ideer..Hoppas du haft en skön helg..
    Kram på dej
    Anita

    SvaraRadera
  3. Gokväller
    Jag vill bara säga att jag har nåt du kan "hämta" hos mej om du vill
    Varm kram

    SvaraRadera